Aby walczyć z nieodpowiednią treścią i złymi wynikami wyszukiwania Google nasyła coraz to nowsze i bardziej zaawansowane aktualizacje swoich algorytmów. W ten sposób nie tylko chce ulepszyć wyniki wyszukiwania na potrzeby użytkowników ale też walczyć ze specjalistami z branży SEO. W ten sposób powstały trzy niepozornie brzmiące algorytmy: Pingwin, Panda i Koliber. Do czego służy każdy z nich?

Algorytm Pingwin

penguinPingwin to algorytm mający walczyć ze spamem. Karane mają być tu strony, które naruszają wskazówki Google dla Webmasterów. Na podstawie badań z całego świata można jednoznacznie stwierdzić: Pingwin karze strony z nienaturalnym profilem linków, dużą liczbę linków prowadzących z miejsc pełnych spamu oraz strony korzystające z technik Black Hat SEO.

Jak strzec się Pingwina?

Żeby skutecznie obronić się przed Pingwinem trzeba trzymać się kilku zasad, mając na uwadze fakt, że jest to algorytm dotyczący linków. Przede wszystkich:

  • należy być czujnym – wiedzieć skąd pochodzą linki do naszej strony,
  • nie stosować technik spamerskich  w celu pozyskiwania linków,
  • usunąć lub zgłosić do disavow linki, które nam szkodzą.

Pingwin miał już 4 swoje wersje. Ostatnie uaktualnienie miało miejsce 4 października 2013 roku (wersja 2.1). Teraz czekamy na wersję 3.0.

Algorytm Panda

google-panda-generic-featuredZadaniem wprowadzonego w 2011 roku algorytmu Panda miało być ukaranie stron, które mają w sobie treść niskiej jakości i nie niosą wartości dla użytkownika – tak przynajmniej brzmiało oficjalne stanowisko Google. Po wprowadzeniu algorytmu oberwało się przede wszystkim spamowym stronom, które generowały sztuczne i nienaturalne teksty. Spadki odnotowały również duże serwisy, które miały bardzo dużo zduplikowanej treści, która również nie była do niczego potrzebna użytkownikom. Ważne jest, że Panda dotyczy całej strony, nie tylko jej części. Oznacza to tyle, że jeżeli jakaś podstrona nie pasuje Pandzie to oberwie cały serwis, nie tylko dana podstrona.

Jak strzec się Pandy?

Pamiętajmy od czego jest Panda. Ma ona za zadanie eliminować spamerskie strony o tekstach niskiej jakości i powielonej treści, zatem aby się przed nią ustrzec należy:

  • pozbyć się zduplikowanej treści (choć nie zawsze jest to możliwe – np. w przypadku wielkich sklepów internetowych), wtedy należy wykorzystać przekierowanie 301,
  • należy szczegółowo przejrzeć swoją stronę, sprawdzić, czy nie ma na niej treści generowanej automatycznie lub po prostu treści niskiej jakości,
  • sprawdzić, czy w serwisie nie ma stron bez żadnej treści,
  • dokładnie przeanalizować serwis i sprawdzić, czy nie jest przeoptymalizowany.

Od czasu powstania Pandy w 2011 roku doczekała się ona już aż 21 następców (łącznie aż 22 wydań algorytmu). Ostatnia wersja – 4.0, pojawiła się 20 maja 2014 roku. Miała ona za zadanie pomóc przebić się małym i średnim firmom w wynikach wyszukiwania. Chodzi o to, aby Panda patrzyła na stronę tak jakby patrzył na nią człowiek. Ta zmiana zakłada, że dla niej ważniejsze teraz będzie nie wielkość publikacji ale jej zgodność z zapytaniem.

Algorytm Koliber

hummingKoliber to algorytm zupełnie różniący się od dwóch opisanych powyżej. Jest to zupełnie nowy algorytm a nie tylko aktualizacja poprzedniego. Zadanie Kolibra jest proste – wyszukiwania mają być oparte na lepszym zrozumieniu synonimów oraz kontekstu wyszukiwania. Mówiąc prościej – algorytm ten ma za zadanie lepiej zrozumieć to, co chce znaleźć człowiek, zwracając większą uwagę na poszczególne słowa w całym zapytaniu. Na przykładzie zapytania „Co mogę zwiedzić w Warszawie?” – do tej pory wyszukiwarka zwróciłaby nam wyniki ze ścisłym uwzględnieniem całego zapytania, Koliber natomiast ma dopasować strony, które będą zwierały wymienione słowa i będą najbardziej dopasowane do całego kontekstu wyszukiwania. Ma on zrozumieć sens całego zapytania a nie zwrócić nam tylko strony idealnie do niego dopasowane. Koliber został wprowadzony w sierpniu 2013 roku.

Aby lepiej dopasować się do Kolibra można poczynić kilka kroków. Po pierwsze dodać znaczniki schema.org, po drugie (bardzo przydatne w tej kwestii) dodać lub rozwinąć treści w formie FAQ.

Inne algorytmy wyszukiwania w Google

Oprócz tymi trzema przyjaznymi zwierzakami Google wprowadzało w swojej historii szereg innych, znaczących zmian i aktualizacji. Ja wymienię tylko te najważniejsze:

  • Payday Loan

Wprowadzona w czerwcu 2013 roku aktualizacja algorytmu dotyczyła głównie fraz związanych z pożyczkami oraz pornografią, przy których pozycjonowaniu najczęściej używało się technik spamerskich.

  • Domain Crowding

Bardzo ważna zmiana wprowadzona w maju 2013 roku, która miała za zadanie ograniczyć pojawianie się kilkukrotnie tej samej domeny na tej samej stronie wyszukiwania.

  • Venice

Zmiana, która weszła w życie w lutym 2012 roku, miała za zadanie lokalizować wyniki wyszukiwania – czyli pokazywania innych wyników w zależności od tego, z jakiego miejsca pada zapytanie.

  • Top Heavy

Top Heavy ukarał serwisy, w których reklamy zajmował większą część strony głównej – czyli tą część, którą widzi się od razu po wejściu na stronę. Ta zmiana została wprowadzona w styczniu 2012 roku.

  • Social Signals

W grudniu 2010 roku Google ogłosiło, że bierze pod uwagę sygnały z Social Media (Twitter, Facebook) do ustalania rankingów.

  • Caffeine

Zmiana, która dotyczyła wydajności indeksowania i przemierzania sieci przez roboty Google. Zmiana została wprowadzona w czerwcu 2010 roku, a jej efektem miał być indeks świeższy o 50%.algorytmy google

Algorytmy wyszukiwania w Google
Rate this post