Branża SEO jest dziś w momencie fali wznoszącej. Sytuacja ta powoduje, że liczba osób pracujących w tym biznesie stale wzrasta. Wiadome jest jednak to, że każda hossa zostanie przykryta bessą. Co zatem zrobić aby utrzymać w tej ciągle rozwijającej branży gdy za jakiś czas przyjdzie realna recesja?

Podejście do klienta

Klient nasz pan to w dzisiejszych czasach powiedzenie, które przeszło do lamusa. Dziś wiele podmiotów w praktycznie każdej branży żeruje na niewiedzy klienta. To jest absolutnie niedopuszczalne przy pozycjonowaniu i to z kilku niezwykle ważnych aspektów. Po pierwsze świadomość osób w zakresie pozycjonowania jest niewielka. Mało kto dziś wie coś więcej o SEO niż to, że chodzi w nim o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. W latach dziewięćdziesiątych masowo powstały chińskie restauracje. Polakom początkowo zasmakowały orientalne smaki. W związku z tym Chińczycy uznali nasz kraj za doskonałe miejsce do zarobkowania. Wystarczyło mieć azjatyckie rysy twarzy i blaszaną budkę w centrum miasta. W taki sposób pod koniec lat 90 nastąpił masowy wysp tego typu małych gastronomii. „Kucharzom” z dalekiego wschodu jednak przestało zależeć na jakości i zadowoleniu klientów gdyż popyt na tego typu usługi był niesamowity. Skończyło się to tym, że Polacy w końcu dojrzeli niską jakość potraw, występowanie psiego i kociego mięsa w zestawach czy brak jakichkolwiek umiejętności gastronomicznych wśród chińskiego personelu. Efektem tego było to, że społeczeństwo samoistnie odrzuciło tego typu biznesy. Taką niechęć przetrwało ledwie 10% tego typu jadłodajni. To była prawdziwa ekonomiczna selekcja naturalna, która doprowadziła do przetrwania tylko prawdziwych i porządnych restauracji zza chińskiego muru.

Rozwój specjalistów SEO

Dziś praktycznie każda osoba, która ustawiła Meta Title na stronie głównej własnej domeny chce od razu uważać się za Specjalistę SEO. Prawda jest jednak taka, że aby nosić takie miano trzeba sobie na nie solidnie zapracować. Aktualnie szanujący się pozycjoner powinien:

  • mieć w małym paluszku optymalizację witryny;
  • posiadać kilkuletnie doświadczenie w branży SEO;
  • kreatywnie podchodzić do tematu link buildingu;
  • znać podstawy html, css czy php;
  • posiadać lekkie pióro;
  • mieć naturalne zdolności analityczne;
  • znać narzędzia Google na poziomie co najmniej średnio zaawansowanym;
  • potrafić współpracować z innymi specjalistami od e-biznesu (programistami, ekspertami social media czy ludźmi od UX);
  • działać pod presją czasu i wyniku;
  • znać coś więcej niż worpressowski CMS.

Warto by było gdyby także specjalizował się on także w jednym z tych zagadnień w sposób ekspercki. W obecnych czasach mało który pozycjoner może powiedzieć zatem, że jest specjalistą. Większość osób pracujących obecnie w SEO to zwykli wyrobnicy. Jeżeli komuś zależy na tym aby stać się specjalistą musi poświęcić dużo czasu i energii. Dobrze jest podglądać lepszych od siebie, dużo czytać i analizować to co się czyta. Nie każdy materiał jest w tej branży zgodny z prawdą. W Polsce mało kto dzieli się swoją wiedzą z młodymi adeptami.

Blaski branży SEO

Do blasków branży SEO możemy zaliczyć:

  • możliwość ciekawej pracy w ciągle rozwijającej się branży;
  • możliwość pracy zdalnej nawet z Honk Kongu;
  • poczucie tego, że tworzy się coś nowego;
  • praktycznie nieograniczony rozwój (jeżeli mamy dobrego mentora);
  • coraz więcej chętnych firm do wybrania takich usług;
  • rosnący rynek pracy (zarówno w agencjach jak i w podmiotach indywidualnych)

Katalog blasków jest cały czas otwarty. Mam nadzieję, że będzie się on cały czas poszerzał.

Cienie branży SEO

Skoro powiedzieliśmy o zaletach, to teraz pora na wady tej rozwijającej się branży:

  • duża liczba osób pracujących na negatywne opinie na temat całej branży;
  • poczucie wielkiej tajemnicy SEO, którą pojąć mogą jedynie wybrani;
  • mało wiarygodnych materiałów na temat SEO oraz duża liczba fake newsów;
  • wykorzystywanie nieświadomości tzw. klientów potrzebujących;
  • duże braki w wiedzy i umiejętnościach osób uważających się za pozycjonerów.

Cienie SEO są powiązane głównie z nieuczciwymi osobami świadczącymi usługi SEO oraz z pewnej niechęci branży do nowych adeptów pozycjonowania. Moim zdaniem jednak jeżeli zaczniemy działać w myśl zasady pomagając innym pomagasz i sobie zyskamy o wiele więcej niż kierując się kalkulacją i nieufnością.

Blaski i cienie dzisiejszej branży SEO
5 (100%) 3 votes