Aby Twoja strona stała się popularna w internecie, powinna się znajdować na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, najczęściej w Google. Dlaczego? Ponieważ to tam potencjalni klienci szukają interesujących ich usług i produktów, wpisując odpowiednie frazy. Należy więc tak zaprojektować stronę internetową, aby to właśnie ona była pierwszym wyborem wśród użytkowników. Dobrze – to jak w takim razie to zrobić? Czy jest do tego jakaś instrukcja, która mówi nam, co wpływa na pozycję w Google?

Czym jest algorytm Google?

No właśnie, jest? Niestety, ale nie. Algorytm Google jest owiany tajemnicą, która jest bardzo umiejętnie chroniona. Google jednak za pośrednictwem wielu dostępnych miejsc tłumaczy nam na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę przy budowie i optymalizacji strony. Doświadczeni pozycjonerzy mimo braku dostępu do algorytmu wiedzą co robić by być na topie. Wiele agencji interaktywnych na początku działalności metodą prób i błędów dochodziło do pewnych wzorców i metod aby skutecznie pozycjonować. Nie jest to wiedza tajemna lecz suma doświadczenia, wiedzy i intuicji.

Domena

Jeśli Twoim celem jest rynek wyłącznie polski, najlepsza w tym wypadku będzie domena .pl, którą będzie się łatwiej pozycjonować w kraju. Po to też krajowe domeny powstały, żeby były identyfikowane przez klientów jako firma czy strona pochodząca z danego kraju. Na rynek międzynarodowy natomiast najlepsze będą domeny uniwersalne, takie jak .com czy .net. Jeśli Twoja strona ma mieć kilka wersji językowych i być pozycjonowana na każdy z tych krajów, warto się skusić na subdomeny, czyli domeny trzeciego poziomu. Wyglądają tak: pl.nazwa.com (jako polska wersja) lub uk.nazwa.com (wersja brytyjska). Dziś jednak w coraz bardziej kosmopolitycznym świecie „narodowość” domeny będzie miała coraz mniejsze znaczenie.

Wiek domeny też ma wpływ na pozycję w Google, ale nie aż tak wielki. Generalnie chodzi o to, że Google bardziej ufa stronom starszym, więc im starsza domena, tym większe szanse na pojawienie się wyżej w rankingu.

Słowa kluczowe

Słowami kluczowymi są frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce. Umieszczenie słów kluczowych w tytule strony (najlepiej na początku) to jedna z najskuteczniejszych metod na wysoką pozycję. Warto też się pokusić o wpisanie słów kluczowych w opisie strony, chociaż nie mają aż takiej mocy, jak te w tytule. Są jednak pogrubiane przez Google, więc są bardziej widoczne. Wiele mogą także dać słowa kluczowe bezpośrednio w nazwie domeny, zarówno w podstronie jak i stronie głównej.

Słowa kluczowe nie tylko powinny się znajdować jako opis czy nazwa domeny. Muszą stanowić również część treści strony. Oczywiście w tej kwestii należy zachować umiar – treść pełna słów kluczowych jest bardzo źle odbierana przez Google, co może skończyć się potraktowaniem danej strony jako spam. Poza tym taka strona wydaje się sztuczna i nieatrakcyjna dla użytkownika. Powyższe wskazówki to jednak tylko przedsmak działań w działach SEO co lepiej zaprezentuje poniższy film.

Jak zdobyć wysoką pozycje w Google?

Treść i optymalizacja

Słowa kluczowe w treści powinny być wprowadzane naturalnie i nienachalnie. Google lubi też strony, które mają dużo tekstu. Ilość nie może być jednak ważniejsza od jakości, ponieważ Google natychmiast to wykryje i zacznie ignorować takie strony. Treść powinna być dostatecznie długa i ciekawa, aby zainteresować potencjalnych klientów. Poza tym im tekst dłuższy, tym lepiej można rozmieścić w nim słowa kluczowe.

Jednym z najważniejszych czynników w temacie treści na stronie jest ich unikalność. Duplikowanie czy powielanie treści jest przez Google bardzo surowo karane przez utratę swojej pozycji, nawet bezpowrotnie. Google dba o to, aby strony, które wyszukuje, były wartościowe i na poziomie. Dotyczy to zarówno powielanej treści, jak i nazwy domeny.

Na optymalizację składa się wiele elementów. Przede wszystkim strona musi się szybko i sprawnie ładować – Google patrzy na to bardzo przychylnym okiem i pozwala się takiej stronie szybciej wybić. Na ładowanie strony duży wpływ mają zamieszczane na niej grafiki. Jeśli są za duże i mają za dużo pamięci to prosta droga na powolne działanie witryny. Bardzo ważne, choć często lekceważone, są również opisy poszczególnych grafik. Są to tzw. atrybuty ALT. Nazwanie grafiki słowami kluczowymi to większa szansa na pojawienie się w wynikach wyszukiwarki w Google Grafika.

Trzeba pamiętać, że działania pozycjonerów muszą być wyważone gdyż strony robi się przede wszystkim dla ludzi a nie dla robotów. Struktura witryny musi być skonstruowana logicznie oraz intuicyjnie. Treść zawarta na stronie powinna być odwzorowaniem rzeczywistej działalności osoby czy firmy. Pamiętajmy także, żeby umieszczane teksty były zwięzłe, bezbłędne oraz zawierające elementy ułatwiające czytanie (akapity, wypunktowania itp.). Innymi słowy – teksty muszą być zrobione tak aby się je dobrze czytało.

Artykuł powstał przy współpracy z agencją pozycjonującą strony: m40-pozycjonowanie.pl