Lokalne pozycjonowanie stron to fundament jeśli chodzi o budowanie swojej marki na „regionalnym” podwórku. Niezależnie od tego w jakiej branży działasz musisz zdawać sobie sprawę z siły jaką niesie za sobą Internet. Jeżeli jesteś w nim widoczny – twoja marka czy usługi będą popularniejsze. Utrzymasz starych klientów i pozyskasz nowych. Będziesz rósł w siłę, a konkurencja nie będzie Tobie przeszkadzać. W artykule o tym, jak pozycjonować się na rynku lokalnym.

Definicja pozycjonowania lokalnego

Na wstępie tego artykułu z automatu nasuwa się nam pytanie: co to jest pozycjonowanie lokalne? Aby odpowiedzieć na nie i uświadomić sobie o jego znaczeniu warto podkreślić, że w Polsce istnieje blisko 2 mln małych firm, które działają na rynku lokalnym. To one generują najwięcej PKB i decydują o sile polskiej gospodarki. Takiego potencjału nie można zlekceważyć. Dla jednych słowo „lokalne” może oznaczać działanie na obszarze kilku kilometrów, dla innych w obszarze całego miasta czy aglomeracji. W przypadku województwa mówimy już raczej o działaniu regionalnym. Klasycznym przykładem Local SEO będzie np. pozycjonowanie salonów fryzjerskich, warsztatów samochodowych czy choćby lokali gastronomicznych.

Pozycjonowanie lokalne z perspektywy klienta

Aby lepiej zrozumieć istotę i wartość dodatnią jaką niesie za sobą pozycjonowanie powinniśmy wcielić się w rolę potencjalnego klienta. W Polsce utarło się przekonanie, że usługa powinna być możliwie najtańsza (cena nadal jest najważniejsza), stać na wysokim poziomie i być zasadniczo blisko, najlepiej w zasięgu „ręki”. Te zasady są bardzo ważne, ponieważ marka zakładu, która spełni te trzy oczekiwania ma szansę na to, że zyska zaufanie klienta. Tutaj możemy więc mówić o stworzeniu pewnego mechanizmu, który będzie opierał się na powrocie klienta do usług świadczonych przez nas. Możemy równocześnie liczyć, że klient będzie przekonywał do odwiedzenia naszej firmy innych osób. Pozycjonowanie lokalne ma więc sens, bo pierwszym krokiem do tego, aby ktoś trafił do naszego zakładu jest to, że musimy być widoczni w Internecie. Ludzie czytają opinie, komentarze, obserwują innych ludzi na Facebooku, zbierają i analizują informację.

Jakie działania podjąć aby zostać zauważonym na rynku lokalnym?

Staraj się używać lokalnych danych i wskazówek. Jest to rozwiązanie dedykowane dla wielu branż m.in. hoteli, restauracji czy sklepów sieciowych. Co to są dane lokalne? Jest to zbiór informacji rozszerzonych o firmach. Zaliczyć możemy do nich adres firmy, wskazanie branży, ocenę jakości usług, liczbę opinii czy choćby zakres cen jakie oferujemy. Dane strukturalne pozwalają robotom w lepszy sposób zrozumieć treść zawartą w witrynie. Tych składowych może być naprawdę wiele. Z perspektywy Google i klientów wygląda to następująco:

Google Moja Firma, Google Maps – oceny i recenzje

W przypadku niektórych branż jak np. hotelarskiej czy związanej z prowadzeniem gastronomii recenzje i oceny są kluczowe. Większość firm boi się tego, ponieważ uważa, że konkurencja i niezadowoleni klienci będą działać przeciwko nim. Znając polską mentalność niestety jest to częstą praktyką. Ryzyko jest jednak warte gry. Szczególnie ciekawym rozwiązaniem w tym przypadku jest założenie wizytówki w Google Moja Firma., ponieważ recenzje i opinie klientów są widoczne w samej wyszukiwarce, zaś posiadanie tego wpływa również na pozycjonowanie, zwłaszcza lokalne. Czas jest niezwykle cenny dla klienta. Z pomocą przyjdzie nam tutaj Google Maps, pokazując mu najkrótszą mapę dojazdu do firmy świadczącej usługi w okolicy.

Wszystko o pozycjonowaniu lokalnym 1

Lokalny linkbuilding – czy w Polsce jest możliwy

Tutaj mamy pewien problem, ponieważ Polacy w przeciwieństwie do nacji zachodnich nie chcą wymieniać się linkami. Szkoda. W praktyce linkbuilding opiera się na trzech fundamentach: pozyskiwaniu linków z katalogów branżowych (który z roku na rok tracą na wartości), for internetowych (na których w większości piszą już tylko pozycjonerzy) i artykułów sponsorowanych, umieszczanych na stronach zapleczowych. Te ostatnie rozwiązanie jest zdecydowanie najlepsze.

Rozbudowa serwisu, jego pod-stron o lokalne teksty i frazy

Coraz częściej spotykana praktyka, która dotyczy głównie branż usługowych opierających swoją działalność o Internet jak np. pozycjonowanie stron. Jeżeli prowadzimy nasz biznes w Polsce, ale chcemy skupić się na klientach z regionalnych miast to powinniśmy zbudować kilka ciekawych pod-stron o zróżnicowanej tematyce, treści czy zdjęciach. Na takiej stronie możemy w wielu miejscach wskazać robotom Google, czego dotyczy witryna np. w obrazkach, treści czy nagłówkach, nie wspominając już o atrybutach Meta Title czy Description. Takie strony warto linkować za pomocą zaplecz, a te z kolei można wzmacniać płatnymi linkami. Na szczycie naszej piramidy będzie więc nasza strona lokalna, która w ten sposób uzyska wyższe pozycje.

Najważniejsza zasada – prowadź swój biznes uczciwie

Powyższe zasady mają rację bytu tylko i wyłącznie w sytuacji kiedy jesteś uczciwy w stosunku do klientów. Nie ma takich pozycjonerów i takiej agencji, która może zagwarantować Tobie wyższą sprzedaż, nawet w przypadku wygenerowania nowego ruchu, jeżeli świadczysz usługi słabej jakości. Musisz być pewny, że to co robisz, robisz najlepiej jak potrafisz. Wtedy uzyskasz podwójny efekt związany z tzw. marketingiem szeptanym przez klientów jak i wejściami przez stronę www.

Mini kurs lokalnego pozycjonowania

Zobacz na poniższym materiale wideo kilka ciekawostek na temat pozycjonowania lokalnego (j.ang.):


Wpis powstał dzięki uprzejmości portalu RegionalnePozycjonowanie.pl

Wszystko o pozycjonowaniu lokalnym
4.7 (93.33%) 3 votes