Marketing wirusowy to bardzo ciekawy temat, który często jest poruszany przez profesjonalnych marketerów. Dziś szerzej przyjrzymy się temu aspektowi.

Czym jest marketing wirusowy?

Marketingowcy tworzą coraz to nowsze strategie budowania świadomości marki. Jedną z nich jest marketing wirusowy (ang. viral marketing). Jego celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której potencjalni klienci między sobą będą rozprzestrzeniać treści dotyczące danej firmy. Ważne jest, żeby przekaz skierowany był do grupy użytkowników w taki sposób, aby jej członkowie swobodnie oraz spontanicznie chcieli się wymieniać wiadomościami. Wymiana informacji powinna nastąpić w jak najkrótszym czasie pomiędzy jak największą liczbą osób. Komunikatem może być konkretny produkt lub usługa, ale równie istotne jest budowanie skojarzeń związanych z promowaną marką. Najczęściej wykorzystywane są do tego takie kanały komunikacyjne jak: Facebook i Youtube.

Marketing wirusowy przyjmuje dwie strategie: zachęcenie do rozpowszechnienia danej informacji (bardzo popularny przy korzystaniu z programów partnerskich) lub nieujawnianie reklamowej funkcji udostępnianej przez użytkownika wiadomości.

Historia marketingu wirusowego

Marketing wirusowy nie jest nowym pojęciem. Pierwszy raz użyto go w roku 1997 do określenia działań firmy Hotmail. Hotmail w taki sposób przeprowadził kampanię reklamową, że przez półtora roku konto pocztowe na tym portalu założyło ponad 10 milionów osób. Dane robią wrażenie. Z pewnością obecnie niejedna marka może pozazdrościć takiego wyniku firmie Hotmail. Owszem, trzeba przyznać, że prawie 20 lat temu konkurencja na tym rynku usług była znikoma, jednak istotne jest tutaj podejście do klienta. Każdy klient dostawał w stopce przesłanej wiadomości informację o możliwości założenia darmowej skrzynki pocztowej. Dzisiaj tak wiele przedsiębiorstw powiela już to rozwiązanie, że mało kto zwraca uwagę na taką informację.

Warto pamiętać – Viral Spoof

Viral Spoof jest jedną z kluczowych zasad marketingu wirusowego. Dotyczy tego, iż nie wolno zakazywać parodiowania materiałów wykorzystywanych do marketingu wirusowego. Przekształcanie pierwotnie wykorzystanego materiału działa jedynie na jego korzyść i wzrost popularności.

Przykłady marketingu wirusowego

Marketingiem wirusowym może być każda informacja. Najczęściej przybiera ona formę zdjęć lub filmików, ponieważ w internetowej społeczności są najłatwiejsze do rozpowszechnienia. Wiadomość powinna być niejasna i budząca kontrowersję, aby wywołać dyskusję i pozostać w pamięci odbiorcy. Często stylizowana jest także na amatorsko przygotowany materiał. Zapraszam do zapoznania się z paroma przykładami marketingu wirusowego:

Marketing wirusowy a budowanie świadomości marki
Rate this post