Różnice pokoleniowe to nieodłączny element każdego życia. Oprócz odmiennego spojrzenia na świat, zachowania, innych gustów muzycznych czy stylów mody, coraz mocniej zauważalne są też różnice w oczekiwaniach wobec ścieżki kariery czy podejmowaniu decyzji, w tym także procesów zakupowych. Jest to wynikiem stale zmieniającego się otoczenia i trybu życia, rozwoju nauki oraz wynikającego z tego postępu technologii.

Pokolenia XYZ

Współczesna literatura znajduje coraz więcej opracowań na temat różnic między pokoleniami, jednak najbardziej aktualnym i najczęściej występującym jest podział na generacje XYZ.

Pokolenie X

pokolenie xPokolenie X – z reguły są to osoby urodzone w latach sześć- i siedemdziesiątych (a nawet wg niektórych badań do 1983 lub 1985 roku). Nazywani czasem także pokoleniem PRL. To generacja, dla której praca była i jest najważniejsza. Dorastali w czasach dużej niedostępności produktów, co dopiero przemiana ustrojowa w Polsce zaczęła zmieniać. Symbol X oznaczać ma niewiadomą. Opisuje się ich często jako ludzi nieco zagubionych w chaosie rzeczywistości.

Pamiętają czasy, w których żeby kupić auto trzeba było jechać w niedzielę na giełdę, a w późniejszych czasach czytali ogłoszenia w gazecie (Ci nowocześniejsi, nawet w telegazecie), z kolei żeby skorzystać z usług fachowca najczęściej sprawy rozwiązywało się po sąsiedzku lub po znajomości. Starsze pokolenie, jak jeszcze niektórzy pamiętają, „wchodziło do Internetu” – żeby coś sprawdzić, czy „posurfować”. Część z nich używa Internetu głównie do wyszukiwania informacji, a jeśli już decydują się na zakupy w sieci, to lwia część dokonywana jest przez znany portal aukcyjny.

Pokolenie Y

pokolenie yPokolenie Y, Większość Millenialsów, bo tak inaczej się ich określa, zapyta: jak to „wchodzić do Internetu”? W nim się przecież jest, to naturalna część świata. Jest to pokolenie sieci.

Urodzeni w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ( do ok 1996 roku.) Dorastali w czasach wolnego rynku i większej dostępności produktów niż pokolenie X, jednak w porównaniu z nimi potrzebowali więcej czasu na usamodzielnienie się. W odróżnieniu od nich, więcej czasu spędzają w sieci i dużo łatwiej przyswajają nowinki technologiczne, a także znacznie lepiej się nimi posługują. Millenialsi są wykształceni, a jednocześnie ważniejsza staje się dla nich jakość życia i doświadczenia życiowe niż posiadanie. Cechuje ich wysokie mniemanie o sobie i nieumiejętność przyjmowania krytyki, a także nadmierne oczekiwania od życia. Nieodłącznym towarzyszem życia stał się dla nich smartfon czy laptop, a poprzez media społecznościowe prowadzą życie towarzyskie i co raz częściej, także biznesowe. Szukają produktów i opinii o nich poprzez Internet, ale często jeszcze dokonują zakupów w tradycyjny sposób.

POKOLENIE INTERNETU

pokolenie zOstatnie pokolenie zostało oznaczone literą Z -należą do niego ludzie urodzeni po roku 1996. Są to nastolatkowie wchodzący w dorosłość i nie można jednoznacznie wskazać, czym się będą charakteryzowali w przyszłości, ale pewne jest, że osoby należące do tej generacji są zdominowane przez sieć od najmłodszych lat.

Pokolenie to jest uzależnione od technologii, poszukuje skonkretyzowanych treści, silnie udziela się w sieciach społecznościowych przenosząc tam w dużym stopniu swoje relacje towarzyskie, jednocześnie dbając o swój publiczny wizerunek. Charakteryzuje ich także multitasking – zajmowanie się wieloma czynnościami naraz, często na kilku urządzeniach jednocześnie – oglądanie serialu na TV przy jednoczesnej rozmowie przez telefon i przeglądanie asortymentu sklepu internetowego to częsty sposób spędzania wieczoru. Pokolenie Z nie pamięta encyklopedii, a wyszukiwarkę Google, nie szuka fachowców w prasie, a Internecie, nie czyta książek, a e-booki.

Czasy przenikających się generacji

Obecnie żyjemy w czasach wszystkich 3 pokoleń, niewątpliwie różnice między nimi wynikają z sytuacji politycznej i gospodarczej w jakich dorastali. Najważniejszym czynnikiem, dzięki któremu dostrzegamy taką przepaść jest nieustanny rozwój tego świata, w tym technologii i Internetu.

Relacje międzyludzkie w obecnych czasach

Nawiązywanie relacji międzyludzkich, zarówno tych bliższych i dalszych, poprzez portale społecznościowe jest z jednej strony łatwiejsze, a jednocześnie ich utrzymanie tak trudne, co wynika z ich powierzchowności, a także dużej anonimowości ludzi w sieci.

Wyzwania przedsiębiorców

Przed współczesnymi przedsiębiorcami również stoi ogromne wyzwanie: pozyskiwanie lojalnych pracowników jest coraz trudniejsze, a zdobywanie nowych klientów będzie od nich wymagało nadążania nad ciągłym rozwojem, oczekiwaniami klientów, a także nad coraz to nowszymi formami promocji własnego biznesu. Dawne reklamy w gazetach z czasów X-ów, jeszcze obecne billboardy z pokolenia Y, bardzo szybko są zastępowane reklamą w sieci, która staje się priorytetowa w czasach trzech generacji – XYZ.

Nastały czasy trzech generacji
Rate this post