Zarówno przygotowanie oferty na pozycjonowanie strony jak i późniejsze działania realizowane w zakresie umowy z agencją SEO wymagają wcześniejszego dokonania kilku kluczowych analiz. Proces od zapytania ofertowego do rozpoczęcia prac pozycjonerskich składa się z czterech niezbędnych etapów.

  1. Badanie potrzeb

Dobry Account Manager przed przystąpieniem do złożenia oferty na pewno rozpocznie rozmowy z klientem od zadania szeregu pytań, z których niektóre mogą wydać się niezwiązane z samym zapytaniem ofertowym. Im więcej będziemy mieć informacji na temat działalności oraz oczekiwań naszego klienta, tym większa będzie trafność naszej propozycji. Powinniśmy jak najwięcej wiedzieć zarówno o usłudze świadczonej przez firmę naszego klienta jak i o samym przedsiębiorstwie. Warto zdobyć informacje na temat historii, formy działalności i wielkości firmy; na jakim rynku świadczy usługi (lokalnie czy ogólnopolsko) oraz na czym opiera się jej model biznesowy. Konieczna z punktu widzenia pozycjonowania jest wiedza do kogo kierowana jest usługa lub produkt naszego klienta – czy mamy do czynienia z modelem B2B czy B2C. Posiadając informacje dotyczące działalności naszego klienta wiemy, czy mamy do czynienia z branżą bądź usługą wysoko konkurencyjną czy też niszową.

Następnym elementem w ramach badania potrzeb, po zdobyciu wiedzy na temat firmy i działalności klienta, jest zweryfikowanie czy oczekiwanie konkretnej oferty na naszą usługę jakie zostało nam zakomunikowana w zapytaniu ofertowym rzeczywiście odpowiada potrzebie naszego klienta. Załóżmy, że zwraca się do nas klient z prośbą o ofertę na pozycjonowanie sklepu internetowego z oferującego materiały dekoracyjne i wyposażenie domu. W zapytaniu ofertowym zdecydowanie deklaruje potrzebę rozliczania się dopiero za efekty pracy agencji SEO. Przeprowadzając rozmowę z klientem dowiedzmy się, jakie działania marketingowe podejmował dotychczas, z czego wynika jego pozytywne nastawienie do takiej formy wynagrodzenia za pracę agencji SEO. Najważniejsze jednak jest zbadanie na czym tak naprawdę zależy naszemu klientowi obecnie najbardziej – czy faktycznie na odroczonej płatności czy może jednak na możliwie szybkim zwiększeniu sprzedaży. Od odpowiedzi na te pytania zależeć będzie dostosowanie najlepszej oferty spełniającej rzeczywiste potrzeby naszego partnera biznesowego.

  1. Analiza konkurencji

Każdy przedsiębiorca doskonale wie, kto jest jego konkurencją na rynku – czy to lokalnym czy też w skali całego kraju. Świadomość z kim w branży rywalizuje moja firma pozwala na określanie celów oraz mierzenie osiągnięć. Klienci zawsze potrafią wskazać przedsiębiorstwa, z którymi porównują swoje wyniki, jednak najczęściej nie posiadają możliwości analizy działań marketingowych przez nie podejmowanych. Współpraca z agencją SEO daje między innymi możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej dzięki przeprowadzeniu analizy działań, jakie wykonywane są przez inne podmioty z danej branży.

Dla naszych klientów określamy, jakie działania marketingowe w sieci stosują inne firmy, jak skuteczne są te działania (jakie osiągają pozycje na frazy kluczowe dla danej branży), które z podejmowanych przez konkurencję działań są najbardziej efektywne. Analizujemy linki prowadzące do ich stron internetowych oraz to, w jaki sposób komunikują swoje usługi na portalach społecznościowych. Na co dzień korzystamy z wielu narzędzi (semstorm, majestic seo, brand24), dzięki którym precyzyjnie diagnozujemy i opisujemy wszelkie dotychczasowe działania online marketingowe naszych klientów i ich konkurencji.

Weryfikacja działań konkurencji daje nam możliwość precyzyjnego dostosowania oferty, zarówno pod względem doboru jakości jak i ilości działań promocyjnych. Dzięki takiej analizie możemy również określić optymalny budżet zapewniający skuteczną reklamę w sieci.

  1. Dobór fraz

Na podstawie dotychczas zebranych danych dotyczących działalności klienta – jego usługi lub produktu, adresata jego oferty, rynku na którym działa oraz analizy działań konkurencji przystępujemy do doboru zestawu fraz kluczowych, na jakie będziemy pozycjonować stronę. Najistotniejszą cechą dobrze dobranych słów kluczowych jest rzeczywisty ich związek z celami biznesowymi danego przedsiębiorstwa, dlatego, co warto podkreślić – zawsze dopytujmy na jakiej kategorii usług lub produktów obecnie bądź w przyszłości koncentruje się nasz klient. Dobierając frazy przystępujemy zatem do kolejnej już analizy – tym razem pod względem:

  • zgodności fraz z założeniami biznesowymi
  • spójności fraz z ofertą naszego klienta
  • treści występujących na stronie internetowej
  • konkurencyjności fraz
  • popularności fraz wśród użytkowników wyszukiwarki
  • potencjału fraz, jeśli chodzi o konwersję

Warto podkreślić, że trafnie dobrane słowa kluczowe to te, które rzeczywiście „zarabiają” dla naszego klienta. Najczęściej nie są to te najbardziej ogólne, ale takie, które adekwatnie odpowiadają jego ofercie. W procesie dobierania fraz nieodzownym narzędziem jest Planner słów kluczowych Google sugerujący grupy fraz, jakie warto wziąć pod uwagę i, co niezwykle istotne, wskazujący przybliżoną popularność danej fraz w Google.

Przydatny często okazuje się również semstorm ze swoją funkcją prezentowania fraz z dużym potencjałem.

  1. Optymalizacja strony

Kolejnym przedmiotem analizy przed rozpoczęciem pozycjonowania jest sama strona internetowa. Podczas badania witryny powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na:

  • treść – czy zawarty content jest adekwatny do pozycjonowania tj. do liczby i jakości słów kluczowych oraz jaki jest stosunek treści do kodu
  • unikalną zawartość – czy teksty nie pojawiają się na innych strona lub podstronach
  • technologię w jakiej strona została wykonana
  • konstrukcję strony – czy jest to np. tzw. witryna typu one page bez podstron z unikalnymi adresami url
  • czy strona nie zawiera błędów w kodzie
  • linkowanie wewnętrzne – czy mamy do czynienia z uporządkowaną strukturą linków w obrębie witryny
  • obrazki – czy posiadają opisy alternatywne (ALT)

Uwzględnienie informacji w zakresie wskazanych obszarów jest bardzo ważne ze względu na oszacowanie zakresu prac optymalizacyjnych oraz określenia ewentualnych zagrożeń. Usuwanie blokad związanych ze stroną wiąże się często z dodatkowym nakładem prac, a co za tym idzie budżetem niezbędnym do wykonania ich na najwyższym poziomie.

Podsumowując – czas od zapytania do rozpoczęcia pozycjonowania wypełnia długi proces z mnóstwem pytań i poszukiwaniem odpowiedzi. Od tego, czy zadamy trafne pytania, na które udzielimy precyzyjnych odpowiedzi zależy jakość naszej oferty, a następnie efekty pracy i zadowolenie klienta. Trudno zatem przecenić rolę świetnego przygotowania i zaawansowanej analizy we wszystkich wskazach obszarach.

Zanim rozpoczniemy pozycjonowanie Twojej strony
Oceń ten wpis